Hvordan du hjælper dig selv gennem gymnasiet

Det kan være svært at komme gennem gymnasiet og endda med overskud og god energi. Hvis du er en af de mange, der til tider eller måske konstant skal kæmpe sig op om morgenen for at komme til undervisning, og måske til tider slet ikke synes, at det er sjovt, kan du læse nedenstående tips for at klare dig bedre gennem dine gymnasieår.

Få sovet ud

En yderst vigtig ting for dig og din krop er at få en ordentlig søvn og en relativ søvnrytme. Det kan være svært at komme ordentlig tid i seng, når Facebook og Netflix kan holde en oppe til langt ud på natten. Det er dog utrolig dårligt for dit energiniveau og i sidste ende dit helbred. Hvis du skal komme ordneligt gennem gymnasiet, kræver det et vist energiniveau, så du kan holde dig koncentreret gennem dagen, og videre ud på aftenen når der skal laves lektier. Hvis du har svært ved at komme ordenligt i seng, kan du prøve at arbejde dig ud fra at lægge i den seng senest kl. 22, og så give dig selv lov til lige at bruge 15-20 min på mobiltelefonen inden du lægger dig til at sove. Dog mener nogle eksperter, at det er utrolig dårligt for din søvn, hvis du kigger på din telefon, før du skal i seng. Hvis din søvn er et stort problem, og du har brug for reel hjælp til at få en ordentlig søvn, kan du overveje at undersøge noget mere om cannabisolien. Den skulle efter sigende være et mirakelmiddel til mange forskellige ting, b.la. søvn og stress. Læs mere om det på FormulaSwiss.dk.

Planlæg din tid

Hvis du føler dig presset og stresset, og det hele bliver for uoverskueligt i en periode, er det en god de at lave et skema for hver uge, måske hver dag, hvor du planlægger dine dage. Med dette kan du danne dig overblik, over hvad du skal nå, og få planlagt det så du både har tid til undervisning og lektier, men også lidt tid tilovers til hygge. Der er flere forskellige fordele ved at lave sådan nogle skemaer. Du danner dig både et bedre overblik over dagene, så du har nemmere ved ikke at blive stresset. Derudover kan du, hvis du holder planen, også planlægge tid til at se venner og familie. Du kan dermed holde fri, uden at have dårlig samvittighed.

Få hjælp til de svære fag

Hvis du har svært ved nogle fag, og simpelthen ikke kan knække koden til de gode karakterer, kan du overveje, om du skal søge hjælp til faget. Du kan enten søge hjælp hos en klassekammerat eller en anden bekendt der kan hjælpe dig med både lektier og opgaver, eller søge mere professionel hjælp udefra. Der er masser af sider på internettet, hvor unge mennesker hjælper andre med forskellige fag. Hvis du ikke kender nogle der kan hjælpe dig gratis, kan det godt koste nogle penge at få sådan en slags hjælp. Enten kan dine forældre måske spæde lidt til hvis ikke de betaler det hele, og hvis ikke dette er aktuelt, må du bruge noget af din SU på lektiehjælp.

Bekæmp din eksamensstress

Hvis du er en af de mange gymnasieelever der lider af eksamensstress i mere eller mindre forstand, kan du også her hjælpe dig selv på vej. En god ide er at få skrevet gode noter over dine skoleår, så du har noget at kigge på både før og under eksamen. Hvis du skal skrive en opgave til en eksamen, kan du undersøge hvilke andre lignende opgaver der er blevet skrevet og ligger på nettet. Dermed kan du få inspiration fra andre opgaver, som måske kan hjælpe dig med brainstorm og en god struktur. Hvis du skal op til en mundtlig eksamen kan du øve din præsentation med en ven eller et familiemedlem. Dermed kan du øve dig hvis du får nogle svære spørgsmål, som du måske ikke umiddelbart kan svare på. Det er også en god ide at danne dig overblik over pensum, og dele noter med nogle andre studiekammerater, så i sammen kan hjælpe hinanden gennem en svær tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *