4 skarpe innovationsstrategier

Vi lever i en verden der forandrer sig konstant, hvor forbrugerne skifter adfærd, vaner og indkøbsmønstrer. Særligt indenfor de sidste 50 år har verden forandret sig markant, hvilket har skabt store udfordringer for etableret virksomheder, der pludselig skal tænke i nye innovative baner, for at fastholde deres kunder og forblive de bedste i markedet.

Som ny virksomhed er man nødsaget til at lægge en innovationsstrategi, hvis man vil følge med i den globale udvikling. Før vi går i dybden med 4 eksempler på, hvordan større virksomheder arbejder med innovationsstrategi og hvordan de tackler uforudsete udfordringer, skal vi have defineret hvad innovation er.

Hvad er innovation?

Innovation er en ide, der omsætter praksis og skaber værdi. Det kan f.eks. være et helt nye tiltag i en eksisterende branche, der løser problemer og skaber værdi. Mobilepay er et godt eksempel på hvordan et gammelt firma som Danske Bank har brugt innovation til at forblive interessant hos forbrugerne, samt ændret indkøbsvaner hos det danske folk.

Nu spørger du måske dig selv, hvad er innovationsstrategi? I den anledning vil jeg give dig 3 eksempler på hvordan innovationsstrategi kan anvendes og hvilke eksempler der findes:

  1. Hiv fat i din kunder

Lad os antage at du sælger isterninger. Det går godt for din forretning, men der begynder at komme en del konkurrenter på markedet. For at forblive i en firstmover position, er du nødsaget til at lægge en innovationsstrategi. En strategi vil være, at du tager ud til dine kunder og forhører dem om, hvilke problemstillinger der muligvis er i din forretning. Målet med denne strategi er, at du bliver inspireret til at lægge en ny og forbedret forretningsstrategi. Det kan f.eks. være at du altid har leveret dine isterninger i spande, men du finder ud af, at kunderne synes at det er besværligt, derfor opfinder du isterningeposen

  1. Kend din S-kurve

Som virksomhed er du nødsaget til at være omstillingsparat og kunne håndtere pludselige ændringer. Du skal kunne se virksomhedens strategi i et større billede og have overblikket til at vide, hvornår der er behov for en strategi. De førende udviklingsvirksomheder inddrager innovation i en kontinuerlig proces, så de kan blive ved med at innovere og forblive firstmoveren i deres branche.

  1. Brug dine kontakter

For at udvikle en sund og fornuftig innovationsstrategi, bør du udnytte dit netværk. Det kan f.eks. være leverandører, kommunen, grossister eller steder hvor du i fælleskab kan udvikle din innovationsstrategi, hvor du kan drage fordel af andres know how.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *